Rabu, Jun 22, 2011

What goes around...



Hari ni mcm biasa aku g keje. Aku sgt suka bl dlm perjalanan, lihat alam, lihat gelagat manusia, sbb dr situ aku belajar, belajar dr pengalaman , belajar dr kesilapan, sama ada diri sendiri mahupun org lain.

Utk ke tmpt kerja aku ada bnyk jln aku blh lalu. Kdg2 aku lbh suka amk jln yg berbeza2, pergi atau balik. Tp itu ikut kesempatan masa juga. Kalau awl blh amk laluan yg sdkt jauh atau yg jem, kalau lewat ikut saja jln yg plg cepat smpai. Bila lalui jln yg berlainan mcm2 situasi berbeza aku akn tengok.

Kalau lalu jln dpn sekolah, aku akn perhati bdk2 skolah, parents yg anta amk anak2, pakcik yg jg lalu lintas dan mcm2 lagi. Kalau lalu jln utama aku akan lalu kawasn yg ada pokok2 yg rendang dan hijau, tasik yg selalu dipenuhi teratai smpai kdg2 hnya nmpk warna hijau dan pink bunga teratai saja, udaranya nyaman tmbah2 kalau lps hujan. Awl2 pagi xbnyk kenderaan lg jdblh la hrup udara segar, tp bl jam dh 7.30am lbh hidu asap kereta la jwbnye.

Tak lupa jugak kt akn nmpk kubur cina, yg luas mata memandang. Bila tengok kubur tu, ingat2 la mati, insaf skt. Kt tak tahu ending hdup kita kt dunia ni mcmn. Asal kita yg islam xsemestinya akhir kita islam. Mohon pengakhiran yg baik d dunia n akhirat. Perjalanan menuju mati itu tlh kita alami sejak lahir. Bukankah tidur itu mati seketika. Dan syukurlah jika kita dibangkitkn dr tdur esok hari, dberi ksempatan utk bernafas lg d dunia, dan kesempatan uk cari bekalan utk dbawa ke Sana. {harap aku pn sedar akn hal ini}

Ttg hari ni on the way g ofis aku lalu jln utama. Aku parking kt dpn bangunan ofis {kdg2 paking blkg}. Selalunya pg2 mcm ni aku nmpk pekerja2 sdg sapu2 smpah. Dan selalu aku nmpk ada sorg bdk lelaki mgkn lingkungan umur 4-5 tahun bw botol susu main2 kt tepi jln tu. Aku agak tu ank sorg pkerja yg sdg sapu smpah area2 situ. Pekerja lelaki. Terpaksa bw ank ikt ke tpt kerja agaknya. Mgkn xde sape d rmh yg blh tlg jagakn sedangkn perut perlu diisi, perlu bekerja. Jadi demi sesuap rezeki terpaksa dbawa si ank bersama.

Dan kerjanya bukanlah di ofis yg selesa ada kerusi lembut, aircond, tak berpanas. Kerjanya perlu berpanas berhujan. Andai kata si anak mengantuk, mgkn trpaksa dibiarkn tidur di bangku2 d bwh pokok. Bdk2 lain yg sebaya mgkn dihantar ke taska, belajar bermain sama kwn2. Tapi si anak ni, mgkn nasib tak seuntung kanak2 yg lain. Tp itu bukn kesudahan hdup si kecil ni. Pastinya kesusahan akn mengajarnya erti hidup. Mana tahu anak kecil itu bakal menjadi pemimpin suatu hari nt.

Dan aku, harus belajar sesuatu. Jangan lupa bersyukur. Walau nikmat tak sentiasa tapi syukur harus setiap masa.






1 ulasan:

Are-K berkata...

penulisan mu semakin matang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...