Sabtu, Jun 18, 2011

Ayahanda


Mengimbau memori kanak2ku...

Waktu kecil2 dulu aku belajar mengaji dgn abah di rumah. Abah tak anta aku p mengaji dgn ustaz kt surau kampong. Aku jeles sbb kwn2 sume p mngaji dgn ustaz ptg2 lps blk dr skolah, rmai2. Aku pulak tiap2 mlm lepas magrib kn mengaji, aku dan adik aku waktu tu. Smbil ngaji tu la jugak abah ajar tajwid.

Bila ayah sndri yg ajar sure tak boleh elak kn marah, menangis, tak boleh ponteng. Ye la mcmn nk ponteng kt rmh sndri. Sbb tu aku jeles kwn2 yg dpt mengaji kt surau. Aku tnya jugak mak aku knape aku tak ngaji kt surau je {bdk2 suka la rmai2 nek basikal p surau dgn kwn2, bukn nk mngaji sgt pn}. Mak akn ckp dh ayah blh ajar sndri anak2 mngaji jd xperlula nk ngaji kt surau. Sedara2 aku yg sebaya pn ngaji dgn tokwan diorg je. Sepupu2 aku sblh rmh ni pn ngaji dgn ayah sndiri, pak ngah aku.

Bl aku ckp xnk ngaji dgn abah mak aku suh aku ngaji dgn pak ngah aku tu. Uih, xnak la sbb kalo ngaji dgn pak ngah lg lmbat sudah. Maunye kol 10mlm xsiap lg. Sbb rmh pak ngah aku tu sblh je selalu la aku dgr spupu2 aku ngaji lps magrib sama mcm aku. Kalo kn marah blh dgr smpai rmh. Kdg2 menagis2, ye la sbb kn marah, bdk2 tau ape. Kdg lps mkn mlm smbung ngaji blk sbb ada yg xlancar. Nasib baik abah lembut skt, selalunye bl dh msk waktu isyak dh blh stop. Tp kdg2 tu kalo stat lmbt kn smbung blk lps mkn mlm. Berderai la air mata aku dgn adik bl mtk nk benti abah suh bc lg. Bl dh lancar kn alih ayat baru mukasurat br pulak. Lg lmbat sudah. Sob2.

Waktu cuti skolah plg best sbb dpt blk kg. Bl blk kg xperlu ngaji!hihihi...suka la aku yg waktu bdk2 dlu.

Plg mls bab ngaji la ms bdk2 dlu. Dan plg takut kalo kn hukum ngaji bukn pd waktunya.
Dulu2 kalo xdgr ckp mak atau berkali2 mak larang buat sesuatu tp aku buat jugak alamatnye kn hukum g ngaji time tu jugak la dgn abah. Meleleh la air mata teresak2 smbil ngaji sambil nangis, sampai bsh2 tudung, menitik2 air mata ats Quran. Apa lg kn mrh lg la, bacaan pn xbetul.

Itu dulu, cerita zaman bdk2. Sekarang aku dh besar. Alhamdulillah aku dh khatam Quran pn dgn abah dulu. Dan aku bangga sbb abah yg ajar aku knl Quran, tahu hukum hakam. Abah.

Dan abah didik aku adik beradik agar jd manusia berguna. Ilmu agama dan dunia tak dipisahkn. Walaupun abah tak lahirkan ucapan sayang dr mulut, tp aku tahu ksh syg abah utk kami xmampu kami hitung. Stp kehendak anak2 pasti abah cuba penuhi. Smpai sekarang.
Dan aku dpt lihat itu pd adik2 aku. Dan aku mengerti kini...

Terima kasih abah. Terima kasih. Tak mampu aku ungkapkn dgn kata2 kasih aku pd abah dan sgla pengorbanannya.


Selamat Hari Bapa buat Abah...
Tum mera dil, tum meri jaan...
You are my heart, you are my life...
Sayang abah.



2 ulasan:

sifaza berkata...

rase nk tekan button like...tp xde la pulak... like like like!

Aff berkata...

TQ timah...like me on FB,hii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...