Isnin, Ogos 08, 2011

Puasa waktu dulu-dulu


Apa khabar puasa hr ni?
Dh masuk hari ke-8 puasa, makin baik dr sblmnya ke, sama saja ke, kurang baik khabarnya?

Rasulullah saw. bersabda yg brmksud: "Ramadhan itu awalnya rahmat, pertengahannya maghfirah (pengampunan) dan akhirnya pembebasan drp api neraka".
(Riwayat Ibn Khuzaimah)

Selidik kembali puasa kita, msh sama mcm zaman kanak2 dulu, zaman remaja dulu, atau seperti setahun yg lepas? Harapnya lbh baik kn. Semakin meningkat usia harapnya semakin btmbh ilmu maka tingkat puasa pn harapnya semakin meningkat la. Kalau x meningkat pn harap tak merudum dr thn lepas. Isk2.

Aku pn kdg2 ada hari2 yg aku rasa ibadah puasa merosot sdkt, ada hari rs lbh baik, ada hari rs sama saja, macam iman yg kdg kala turun naik. Walau apapn sama2 lah usahakn yg terbaik, agar tak menyesal bl Ramadhan melambai pergi, sbb kt tak tahu mshkah ada peluang bertemu kembali.

Teringat puasa waktu dulu2, zaman kanak2.
Kenangan zaman kanak2 memori paling indah.
Zaman kanak2 aku sangat aktif. Biasalah, bdk kampung, ada ja outdoor aktiviti nk buat. Kerja seharian main ja. Balik skolah main, panas2 pn nk main. Tambah2 ada geng dgn sepupu2.

Time tu xde nya nk duduk ngadap PC men game, PC pn xda. Tak mcm skrg, bdk umo 4thn pn dh pndai komputer, pndai men game. Tapi xkuar peluh pn, mcmn nk sihat.


Kisah bdk kampong mcm aku ni dulu2 mmg adventurous. Dulu aku paling suka bc buku Siri 5 Penyiasat karya Enid Blyton {ada sapa2 yg tau?}. Ofcos la yg dh ditranslet ke B.Melayu. Kononya nk jd penyiasat mcm dlm buku cite tu la. Siap tubuh geng dgn adk2 n spupu2. Buat markas kt bwh pokok manggis blkg rumah, siap berperang dgn nyamuk. Smpai pasang ubt nyamuk lingkar nk halau mosquito. Ptg2 pulak naik basikal round kampung konon2 cari kes. Alih2 layan blues tepi sawah {kalau xkena kejar dgn lembu}, tak pn melepak rmh jiran mkn aiskrim free.

Aku xigt aku stat puasa penuh bl. Biasala, kecik2, kanak2 lagi, mak ayah suh puasa kita puasa. Bl penat main, haus, p mnum air paip senyap2. Bukannya kt rmh sendiri tp k rmh spupu sblh rmh, punyela nk jg rahsia. Buat2 kononnya tertelan air ms bkumur. Errr, bdk2 lain pn ramai yg mcm tu jugak kn? Hee...

Tu puasa zaman2 kanak2 aku. Bdk2 lagi, susah nk tahan dr mkn dan mnum spjg siang. Tapi bl dh besar panjang ni, yg plg ssh nk jg ialah anggota badan ni, pacaindera, dan hati. Mata, telinga, mulut tak terjaga dr lihat, dengar dan cakap benda2 yg kurang baik. Hati jauh dr sabar. Sia2 saja puasa bl sekadar menahan lapar dan dahaga tp x terdaya mendidik hawa nafsu. Isk2.


Mode: Muhasabah diri



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...