Isnin, Mei 03, 2010

Karangan


"Aku sebatang pensel"
"Aku sebuah buku"

"Aku sehelai baju"


Membaca saja tajuk2 di ats pasti sudah tahu akn penceritaannya. Kebanyakan tajuk2 d ats mnjadi fevret zaman2 sekolah rendah dulu kalau diingat blk. Kisahnya lebih kurang sama, mula2 "aku" dibeli, kemudian dijaga dan disayangi oleh "tuanku", lama2 "aku" buruk, akhrnya "aku" dibuang, endingnya "aku" besyukur dpt berbakti pd "tuanku".

Itu zaman kanak2ku dlu, ank2 sekarang xtahulah bagaimana pemikiran dan idea mereka, mungkin lbh advance lg "aku"nya. MP3 ke, ipod ke, notebook ke boleh jadi. Ceritanya pula mungkin ada yg sama, mungkin ada yg makin kreatif lg. Entahla, bdk2 alaf millenium.

Tp bl tajuk yg sama ditulis oleh remaja/dewasa bagaimna pula penceritaannya? (Rasa nk wt survey kt kwn2 suh wt karangan camni and submit pdku,hehehe...anyone?). Masih sama ke ideanya?
Ada satu yg br kubaca, tajuknya "Aku sepasang kasut". (baca kt sini) Yg pastinya penulisnya bukn bdk sekolah rendah la,hehe... Pendekatan yg bagus, tak stereotaip sgt...kot (ceewwah ayat,hehe). Memang le kalo nk dibndingkn bdk sek rendh dgn org dewasa tls mmg la bnyk bezanya. Kalaula dulu wt karangn camni confirm dpt A, xpn cikgu xcaye kita yg buat mst abg/kakak yg tolong...hehe

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...