Ahad, Julai 04, 2010

Cikgu Af...

Dah lama x update blog...huhu...ada cerita di sebaliknya sebenarnya...

Sekarang, di saat ini,aku berada di selatan tanah air. Jauh dari keluarga...isk2... Menggalas tugas bergelar pendidik, tapi hanya buat sementara waktu shj. Kebetulan aku masih senang lenang bercuti di rumah, jadi bila sepupuku yg di Johor tawarkan aku utk menggantikan seorg guru di sekolahnya yg sedang sakit maka aku setuju. Lagipn dia bersunguh2 minta aku datang ke sana. Sebelum cuti sekolah hr tu pn dia ada tanyakan aku utk gantikan guru bersalin tapi ada halangan. Jadi kali ni bila memikirkan yg aku telah lama bercuti maka elok saja aku terima, utk cari pengalaman. Semuanya berlaku dgn pantas, dlm masa 2-3 hari. 30 Jun aku tiba di Kota Tinggi, 1 July terus masuk mengajar... dan tanpa persediaan krn diberitahu akn mula mengajar mulai 5 July.

Baru 2 hari mengajar dh rs nk blk kg...sebabnya...isk2...

1) Aduh, budak2 nakal sgt, sekolah rendah katakn. Suka bising, jalan2 dlm kls, kacau kawan2...

2) Suara aku x lantang, berapa kuat pn aku jerit yg belakang tetap x dgr. Bila aku suruh diam, suara aku msh x smpai blkg. Sampai berkali2 kn ulang. Baru 2 hr aku mcm dh xde suara.

3) Cikgu sblm ni lelaki. Bila aku ganti dia, aku kn ngajar subjek2 “tough” yg biasa cikgu2 laki ngajar... Kemahiran Hidup, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan, dan Pendidikan Seni dan Visual. Apa aku nk buat masa PJK? Dah tu kn pakai pakaian sukan. Kalau cikgu lelaki xpela. Aku...perempuan...isk2.. Kemahiran hidup pulak nk kn bertukang, tanam pokok...adus...sadis2..=(

4) Xde intenet..hehe...dll


Tp xpe, pengalaman tu penting. Igt kalau x sabar boleh ke nk jadi cikgu. Kalau setakat nk fulfill tugas mmg senang, tapi kalau betul2 mahu mendidik insan, jalankan amanah dgn ikhlas, mmg x mudah. Moga dalam masa yg singkat ni aku dapat belajar erti pengorbanan, ikhlas, sabar dll. Doakan...


p/s: baru ada kesempatan utk ceritakan... sblm ni sibuk dgn urusan lapor diri, rancangan mengajar dll...

7 ulasan:

Anis izyan Abd Rahman berkata...

bnyak pahale awk nnt kan bile jadi cikgu..waaa
gud luck..

Anis izyan Abd Rahman berkata...

bnyak pahale awk nnt kan bile jadi cikgu..waaa
gud luck..

Asma’ AB berkata...

kakak!! omg, wish i could be there for you. remember mdm ruhil ad pena btau, ajar budak sekolah rendah lebih susah dr ajar budak2 u. may strength always be with you. love love lots of love org smpaikan dr jauh!! caiyok!!

dodonut berkata...

hah..jd jugak akk g sane..sabar, tuyg penting dlm mengajar ni..lagi satu bab suare, mula2 mmg xkuat,lama2 konpem kelas sebelah pun buleh dgr..jgn lemah semangat kak..

dodonut berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
scOotBerry berkata...

sian kakaf~ berusaha menjadi cekgu yg baek eh..hehehe.

Are-K berkata...

menjadi guru bukan sekadar mengajar, tp...lebh kepada belajar...

banykan sabar..insyaallah..kn jumpe keseronokn nnt..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...